Beton Bariyerler

Beton Bariyerler

Genel Bilgi

Ülkemizde karayolu ulaşımı demiryolu, denizyolu ve havayolu ulaşımına göre daha çok kullanılmaktadır. Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre 2002 ile 2011 yılları arasında karayollarında toplam 7.946.466 kaza meydana gelirken bu kazalarda 43051 kişi hayatını kaybetmiş, 1.718.704 kişi yaralanmıştır. Yoğun yolcu ve yük taşımacılığının yapıldığı karayollarında meydana gelen, ölümlere, yaralanmalara ve önemli maddi kayıplara sebep olan bu kazalar önemli bir sorun teşkil etmektedir. Kaza sayılarının azaltılması için; araçların yapılan araştırma geliştirme çalışmalarıyla daha güvenli hale getirilmesi ve kanunların daha etkili uygulanması çalışmaları gibi, ihtiyaç duyulan yollara güvenlik bariyerlerinin yerleştirilmesi de önemli ölçüde faydalı olmaktadır. Günümüzde en sık kullanılan bariyer çeşitleri çelik bariyerler, çelik halat bariyerler ve beton bariyerlerdir. Bütün dünyada en fazla kullanılan çelik veya çelik halat bariyerler ile beton bariyerlerin performansları arasındaçeşitli yönlerden farklılıklar vardır. Bir zamanlar yaygın olarak "Malzeme olarak çelik, betona oranla daha esnek ve sünek olduğundan bir aracın çarpması halinde enerjiyi daha fazla emerek araca ve içindekilere daha az zarar verecektir."görüşü benimsenmişti. Teorik olarak doğru olan bu görüş beton bariyer tiplerindeki gelişmeler uygulamada kanıtlanamamıştır: Çelik bariyerlerde yatay bağlantı elemanları veya çelikhalatlar ve aralarındaki boşluklar çarpan bir aracın takla atmasını veya karşı yöne geçmesini kolaylaştırmaktadır. Bu durum hem kaza yapan araç için hem de karşı yönden gelen araçlar için tehlike oluşturmaktadır. Ayrıca çarpma sırasında rayların koparak aracın içerisine girmesi ve tehlike oluşturmasımümkündür. Yeni teknolojilerin yardımıyla üretilen beton bariyerler çarpan aracın ters yöne geçmesine izin vermiyorken aracın yönünü çok değiştirmeden yavaşlamasını sağlayarak araç içindekilerin minimum hasar görmesini sağlamaktadır. Beton bariyerlerin çelik bariyerlere göre, tamir ve işletme masraflarının düşük olması sayesinde, ekonomik olmaları dikkat çekmektedir. Beton bariyerler ABD’de ilk olarak 1950’li yıllarda, Avrupa’da ise 1970’li yıllarda kullanılmaya başlanmıştır. Ülkemizde ise beton bariyerlerin kullanımı son yıllarda yaygınlaşmaya başlamıştır. Ankara’da İstanbul Yolu, Konya Yolu ve Eskişehir Yolu’nda toplam 45 km uzunlukta beton bariyer bulunmaktadır. Ayrıca yine Ankara’da Çetin Emeç Bulvarı’nda ve Doğukent Caddesi’nde beton bariyer uygulaması kullanılmaktadır.

VİDEOLAR

VİDEOLAR